16 Αυγ 2009

William Shakespeare, The Winter's Tale

The Bridge Project: The Winter's Tale
The Old Vic & Neal Street Productions


Σκηνοθεσία Sam Mendes
Μουσική Mark Bennett
Μουσική διεύθυνση Dan Lipton
Χορογραφία Josh Prince

Πρωταγωνιστούν:από την Αγγλία, οι Simon Russell Beale, Sinéad Cusack και Rebecca Hall
Από τις Η.Π.Α. οι Richard Easton, Josh Hamilton και Ethan Hawke

ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ
21-22 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2009


"Χειμωνιάτικο Παραμύθι"

"Μαζί με τον "Περικλή", τον "Κυμβελίνο", την "Τρικυμία" και τον "Ερρίκο Η'", το "Χειμωνιάτικο παραμύθι" ανήκει στα έργα της τελευταίας συγγραφικής περιόδου του Σαίξπηρ, έργα που έχουν πολλές γλωσσικές, στιχουργικές, υφολογικές και θεματικές ομοιότητες. Ως θέμα τους έχουν ερωτικές ιστορίες ατόμων σε υψηλά αξιώματα, γεγονότα στα οποία καθοριστικό ρόλο παίζουν οι υπερφυσικές δυνάμεις και η τύχη, και ηρωικές περιπέτειες τόσο σε αυλικό όσο και σε βουκολικό περιβάλλον. Μιλούν για την αρετή, την ομορφιά, την ευτυχία, αλλά και το κακό, την ασχήμια, τη δυστυχία. Συχνά φτάνουν στο όριο της τραγωδίας, ωστόσο όλα έχουν αίσιο τέλος. Θεωρήθηκαν ως εξέλιξη των Τραγωδιών, επειδή δεν παρουσίαζαν μόνο την πτώση και την καταστροφή που προξενούν η ζήλια, το μίσος και η προδοσία, αλλά και την αναγέννηση, το ξανακέρδισμα του χαμένου παραδείσου, με όπλα την αρετή, την ακεραιότητα, τη μετάνοια και τη θαρραλέα αγάπη, πάντα με τη βοήθεια του χρόνου και της τύχης..."

Ο Ίθαν Χοκ ερμηνεύει τον Αυτόλυκο στο κατά Σαμ Μέντες «Χειμωνιάτικο παραμύθι» που θα δούμε τον Αύγουστο στην Επίδαυρο. Μία παραγωγή που φέρνει στο αρχαίο θέατρο την επίλεκτη ομάδα Άγγλων και Αμερικανών ηθοποιών οι οποίοι δουλεύουν μαζί με τον Βρετανό σκηνοθέτη την ιδέα του Βridge Ρroject. Το φιλόδοξο εγχεiρημά του κατά το οποίο οι ηθοποιοί της Νέας Υόρκης και του Λονδίνου συμπράττουν στο ανέβασμα ενός έργου που παρουσιάζεται στις δύο πρωτεύουσες, μοιράζοντας τη θεατρική σεζόν.
«Η ιδέα τού να έρχεσαι αντιμέτωπος με το παρελθόν σου, η απώλεια της παιδικής σου ηλικίας, οι απώλειες των παιδιών στοιχειώνουν το έργο. Και στη ζωή, αυτός είναι ο πιο μεγάλος μας φόβος. Τώρα πια ξέρω πώς είναι να βαστάς στην αγκαλιά σου ένα μωρό, το δικό σου παιδί. Κάνει μεγάλη διαφορά και μπορείς να σκηνοθετήσεις το “Χειμωνιάτικο παραμύθι” με διαφορετικό τρόπο» λέει ο σκηνοθέτης Σαμ Μέντες για το έργο στο οποίο πρωταγωνιστούν οι Ρεβέκκα Χολ, Σάιμον Ράσελ Μπιλ, Ίθαν Χοκ, Σινέντ Κιούζακ. Το «Χειμωνιάτικο παραμύθι» πρώτα συμπλήρωσε τον κύκλο παραστάσεών του στην Ακαδημία Μουσικής του Μπρούκλιν και συνεχίζει έως τις 15 Αυγούστου στο Λονδίνο στο θέατρο «Οld Vic».

Στη διάρκεια των αναγνώσεων του έργου, οι ηθοποιοί ήταν επιφυλακτικοί. Ιδιαίτερα η ομάδα των Αμερικανών που ένιωθαν δέος για την εξοικείωση των Άγγλων με το σαιξπηρικό κείμενο. Ο Ίθαν Χοκ, ο Αυτόλυκος του έργου, είχε σχολιάσει τον ρόλο του λέγοντας «ανάθεμα κι αν ξέρω τι κάνω». Στη συνέχεια οι Άγγλοι εντυπωσιάστηκαν από τις ρεαλιστικές ερμηνείες των Αμερικανών, εκπαιδευμένοι στη μέθοδο του Άκτορς Στούντιο. Από όσα είδε, ο σκηνοθέτης κατέληξε στο ότι το Βridge Ρroject καταργεί τις διαφορές στο ερμηνευτικό ύφος κι επιτρέπει να ανθήσουν φιλίες.
«Δεν είχα συνειδητοποιήσει πόσο έχανα που δεν έμπαινα στην ουσία ενός κλασικού έργου» λέει. «Ώσπου μπήκα στην αίθουσα ανάγνωσης μαζί τους. Εκείνο το διάστημα έφευγα από το σπίτι, πήγαινα τα παιδιά στο σχολείο και στη συνέχεια δούλευα με τους αγαπημένους μου ηθοποιούς. Υπάρχει κάτι καλύτερο;».
Ίσως η μόνη απάντηση να είναι η οικογενειακή του ζωή. Την οποία μοιράζεται στη Νέα Υόρκη με την Κέιτ Γουίνσλετ. «Μια φυσική δύναμη», όπως τη χαρακτηρίζει, «αφού μπορεί να κάνει κάτι χωρίς να το υπεραναλύει. Είναι ένα μεγάλο ταλέντο που το έχω δει σε λίγους. Βρίσκεται στην ίδια σειρά με θαυμάσιες Αγγλίδες ηθοποιούς όπως οι Τζούντι Ντεντς, Έλεν Μίρεν, Ζόε Γουοναμέικερ. Οι γυναίκες αυτές δεν είναι απλά σταρ της οθόνης, δεν είναι απλά όμορφες, είναι εκείνες που μπορούν να φέρουν αποτέλεσμα».

( Του Βenedict Νightingale)The Winter's Tale William Shakespeare

1 σχόλιο:

dreams-dxt είπε...

THE WINTER’S TALE
by William Shakespeare.

Russell Beale and Cusack triumph.

Kevin Spacey has weathered some storms since he took over the Old Vic. No doubt there will be more to come. But teaming up with `old pal’ Sam Mendes to present this Bridge Project of The Winter’s Tale alongside Chekhov’s The Cherry Orchard with an all star Anglo-American cast will do him no harm at all. Sometimes it betrays glitz over substance. I’d be the first to say, however, that in terms of the first half of The Winter’s Tale, I wouldn’t hope to see a more gripping or intense reading.

This is the play that pulls back Time and offers promise of redemption as well as, in a sense, life after death. It’s also a play of two halves. Mendes, on a bare stage lit only by a harvest of candles, presents Leontes’ Sicilia as a (read British) uptight tyranny. By comparison, Polixenes’ Bohemia is all American sunlight, balloons, fiddles and hoe-downs, as if a scene from Carousel. When Polixenes and Camillo turn up they look like a couple of outcasts from a Shaker community whilst Ethan Hawke’s Autolycus – “a snapper-up of unconsidered trifles” – carries the unmistakeable whiff of disillusion. His voice seems darkened by over-use of every conceivable kind.

But the main feast is Simon Russell Beale’s Leontes. Effortlessly surfing the verse, he makes you hear as if for the first time its extraordinary syntax. In the throes of irrational jealousy, Leontes, like Lear, spits out single words that pierce like ice.

When it comes to the trial scene with Rebecca Hall’s gaunt Hermione, the anguish of both recalls husband against wife in the 1979 film Kramer v Kramer. It’s that combative. And real.

Mendes makes you see this really is a play about terrible tyranny. One only wishes all such tyrannies would have their comeuppance. In the meantime, Hall’s Hermione is perhaps unduly flirtatious but acquires fantastic force and dignity under duress. Paul Jesson is a steady courtier as Camillo and although British and American accents do sometimes jar, moments such as Sinead Cusack’s ferocious condemnation of Leontes and Russell Beale’s wrenching grief are unquestionably definitive.


Leontes: Simon Russell Beale.
Hermione: Rebecca Hall.
Mamillius/Perdita: Morven Christie.
Camillo: Paul Jesson.
Antigonus: Dakin Matthews.
Paulina: Sinead Cusack.
Cleomenes/Jailer/Bear: Gary Powell.
Dion/Florizel: Michael Braun.
Lord of Sicilia/Mariner: Mark Nelson.
Servant of Sicilia/Servant of Bohemia: Aaron Krohn.
Emilia: Hannah Stokely.
Lady-in-Waiting/Mopsa: Charlotte Parry.
Polixenes: Josh Hamilton.
Old Shepherd/Time: Richard Easton.
Young Shepherd: Tobias Segal.
Autolycus: Ethan Hawke.
Dorcas: Jessica Pollert Smith.
Shepherds & Shepherdess: Dakin Matthews, Mark Nelson, Gary Powell, Hannah Stokely.

Musicians
Percussion/aluminium harp/accordion/guitar: Harvey Brought/Dan Lipton.
Percussion/violin: Stephen Bentley-Klein.

Director: Sam Mendes.
Designer: Anthony Ward.
Lighting: Paul Pyant.
Sound: Paul Arditti.
Music: Mark Bennett.
Music Director: Dan Lipton.
Choreographer: Josh Prince.
Costume: Catherine Zuber.

The Bridge Project is supported by Bank of America and produced by the Old Vic, Brooklyn Academy of Music & Neal Street Productions.
It was also co-commissioned by and produced in association with Athens & Epidaurus Festival, The Edge in Auckland, NZ, Ruhrfestspiele Recklinghausen, the Singapore Repertory Theatre and Teatro Espanõl de Madrid.

The Winter’s Tale was first performed at the Old Vic on Friday 29 May 2009. It opened at BAM in Jan-March 2009 and then embarked on an international tour. Its last stop after the London season will be Epidaurus.